Targi umożliwiają przedsiębiorcom zaprezentowanie swoich usług i produktów szerokiej publiczności, a także nawiązanie nowych kontaktów biznesowych. W obecnych czasach stanowią jedno z ważniejszych, prestiżowych miejsc spotkań handlowych, na których pojawiają się i wystawiają swoje stoiska targowe wszystkie liczące się na rynku firmy.
Ignorowanie siły targów i możliwości, jakie oferują, może zamknąć nam drogę do uzyskania silnej, wysokiej pozycji w branży i stania się wartościową konkurencją dla innych firm. Wedle zasady „Nie widzę cię, nie ma cię”, firmy, które nie pojawiają się na najbardziej liczących się targach branżowych, mogą kompletnie zniknąć ze świadomości potencjalnych kontrahentów lub, jeśli są nowymi przedsiębiorstwami, nigdy się w niej nie pojawić. Olbrzymie znaczenie ma jednak nie tylko sam udział w targach, ale i to, na jaki ich typ się zdecydujemy.
› Targi branżowe/specjalistyczne
Targi specjalistyczne przeznaczone są dla przedsiębiorców z określonej branży. Na tych targach masz możliwość spotkania się z innymi firmami proponującymi podobne usługi jak ty, oraz takimi, z którymi możesz w przyszłości współpracować. Tego typu targi dają znakomite możliwości nawiązania nowych kontaktów biznesowych oraz zawiązania współpracy z nowymi partnerami, dostawcami i dystrybutorami.
Odwiedzający targi to w tym przypadku przedstawiciele firm i przedsiębiorstw oraz reporterzy z prasy, a podstawowym założeniem targów jest rozpoczynanie i rozwijanie nowych kontaktów handlowych. Dodatkowym, bardzo ważnym plusem tego typu targów, jest możliwość porównania oferty swojej i konkurentów. Dzięki zebraniu firm oferujących usługi w zakresie tej samej, konkretnej branży, możemy zobaczyć jak kształtują się ceny podobnych do oferowanych przez nas produktów, co oferują inne firmy, jakie stosują opakowania i materiały reklamowe oraz metody promocji.
› Targi konsumenckie
Tego typu targi są otwarte dla szerokiej publiczności i przeważnie organizowane są pod określonym tematem bądĽ prezentują wyroby określonego kraju lub regionu. Odwiedzający to w dużej mierze klienci końcowi, a głównymi realizowanymi podczas tych targów celami są reklama, promocja oraz budowanie wizerunku, często także sprzedaż bezpośrednia. W przeciwieństwie do targów branżowych, na targach konsumenckich kładzie się nacisk na kontakty z klientami prywatnymi, którzy przychodzą zapoznać się z nowymi produktami.
Bardzo ważne są tu odpowiednia forma prezentacji produktu, widowiskowość i atrakcyjność, często wystawcy inwestują również przed tego typu imprezami w oryginalne i przykuwające uwagę stoiska targowe. Podczas tych targów możemy także przeprowadzić badania rynku i przetestować jak na nowy, wprowadzany przez nas na rynek produkt reagują potencjalni jego odbiorcy.
› Targi mieszane
Targi dwa w jednym. Przeważnie jedna część targów (np. pierwsze kilka dni) przeznaczona jest dla profesjonalistów, a druga dostępna jest dla ogólnej publiczności. Dzięki takiemu połączeniu wystawcy mogą jednocześnie rozpoczynać i rozwijać nowe kontakty handlowe z innymi przedsiębiorcami, a także dotrzeć do klienta końcowego i zaprezentować mu swoje produkty i usługi.
Wybierając najbardziej odpowiedni dla swoich potrzeb typ targów zainteresuj się też tzw. „targami plus”. Są to targi z dodatkowymi atrakcjami i wydarzeniami, takimi jak profesjonalne pokazy, występy, seminaria, wykłady, kongresy, zjazdy. Biorąc udział w takich targach masz możliwość dotarcia do szerokiego grona profesjonalistów, którzy przybędą jako uczestnicy przygotowanych specjalnie dla nich spotkań.