Przygotowania do targów powinno zacząć się już nawet kilkanaście miesięcy wcześniej. Zbyt późne rozpoczęcie przygotowań może spowodować, że obudzimy się z przysłowiową „ręką w nocniku”, i albo nie uda nam się zrealizować wszystkich założonych celów, albo wręcz nie załapiemy się na targi, na które niektórzy rezerwują miejsca już ponad rok wcześniej. Nim jednak w ogóle zaczniemy jakiekolwiek działania związane z targami, musimy sobie odpowiedzieć na kilka pytań i poważnie zastanowić się, jakie stoiska targowe i inne rozwiązania będą dla nas najlepsze.
Targi dają olbrzymie możliwości realizacji najrozmaitszych celów związanych z marketingiem, PR czy reklamą. Dzięki nim możemy w znaczący sposób zwiększyć sprzedaż naszych produktów, zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów i kontrahentów albo wzmocnić swój PR i odzyskać dawnych klientów.
Jednak nie możemy w pojedynczych targach pokładać naszych wszelkich nadziei i łudzić się, że zrealizujemy na nich wszystkie cele. Powinniśmy się skupić na najwyżej kilku najważniejszych dla nas założeniach, a pozostałe zostawić na kolejne targi. Przy czym musimy pamiętać, że najczęściej udział w jednych targach nie przynosi oczekiwanych rezultatów i może być zmarnowaniem naszego czasu i pieniędzy – dopiero udział w conajmniej kilku może nam pomóc umocnić naszą pozycję i utrwalić efekty naszych targowych starań. Na początek powinniśmy się więc zastanowić, jakie konkretnie cele chcemy zrealizować na najbliższych targach.
Czy chcemy zareklamować nowy produkt? Przypomnieć się starym klientom i zdobyć nowych? Poprawić swój wizerunek, zbudować nową markę? Zaistnieć w świadomości innych firm i potencjalnych klientów, a może umocnić kontakty z mediami lub po prostu zmotywować swoich pracowników? Wszystkie cele, jakie można śmiało realizować na targach, podzielono na 6 głównych zakresów. Zastanówmy się, które z nich są w danym momencie dla naszej firmy najistotniejsze.
Co roku w samej tylko Polsce odbywa się kilkaset targów w kilkudziesięciu branżach. Do tego dochodzą jeszcze prestiżowe targi międzynarodowe w innych krajach, ale jeśli jesteś początkującym wystawcą lub nie zamierzasz podbijać Europy, na razie możesz nie zaprzątać sobie nimi głowy. Wybierz kilka targów najlepiej dopasowanych do twoich potrzeb.
Zastanów się, czy wolisz zaprezentować swoją firmę na dużych ogólnopolskich targach, czy może na mniejszych lokalnych, w rejonie zdominowanym przez twoich klientów. Wybierz też rodzaj targów, jaki najlepiej w danym momencie pomoże spełnić twoje oczekiwania. Targi możemy podzielić na branżowe,konsumenckie i mieszane, a dodatkowo niektóre z nich możemy określić jeszcze mianem „Targi plus”, które nadaje się imprezom wzbogaconym o rozmaite atrakcje, pokazy i występy, silnie przyciągające klientów i osoby liczące się w branży. Dowiedz się więcej o różnych rodzajach targów
Często, choć mamy ambitne plany, ograniczają nas koszty z nimi związane. Czasem lepiej zaoszczędzić na jednym, by starczyło na drugie. Podlicz koszty, jakie będą cię czekały w związku z targami i zastanów się, na co możesz sobie pozwolić, a na co nie. Czasem bardziej opłaca się wykupienie mniejszej powierzchni targowej ale zainwestowanie w widowiskową reklamę i promocję, niż postawienie wielkiego stoiska, na którym nie mamy naszym klientom nic specjalnie interesującego do zaoferowania. Nie zawsze wyjątkowo rozbudowane i skomplikowane w budowie (a przez to i kosztowne) stoiska targowe przynoszą oczekiwane zyski. Liczy się nie tylko to, co i gdzie chcemy sprzedać, ale też w jaki sposób się do tego zabieramy.
W swoich obliczeniach weź pod uwagę koszty związane z:
Zastanów się, na co możesz sobie pozwolić, a na czym lepiej przyoszczędzić. W przypadku stoiska targowego musisz podjąć decyzję, jakiej ma być wielkości, gdzie się ma znajdować, w jakim położeniu (wyspowe, szeregowe itp.), czy ma być indywidualne czy wspólne z innymi wystawcami, rozbudowane i widowiskowe czy raczej lekkie i skromne. Zdecyduj, czy wolisz stoisko bardzo efektowne, przyciągające uwagę klientów, przygotowywane przez profesjonalnych projektantów, czy może prostsze i tańsze z gotowych elementów. Stoisko targowe projektowane na indywidualne zamówienie może dzięki swojej atrakcyjnej formie pozostać na długo w świadomości klientów i znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży twoich produktów, ale jeśli będzie miało zbyt skromne wyposażenie i nieodpowiednio przeszkoloną obsługę, może szansę na zwiększenie zysków bardzo łatwo zaprzepaścić. Czasem lepiej zdecydować się na stoisko systemowe, przeważnie tańsze, a zyskane fundusze przeznaczyć na pokaz tańca czy ciekawe gadżety dla gości.
Kiedy nie można mieć wszystkiego trzeba spokojnie rozważyć wszystkie za i przeciw, dlatego zastanów się, jakie rozwiązania będą w danej chwili najkorzystniejsze dla twojej firmy. Kornet s.c. z chęcią pomoże ci podjąć właściwą decyzję i dostosuje twoje potrzeby do możliwości. Przygotowujemy stoiska targowe zarówno systemowe jak i na indywidualne zamówienie, i z pewnością wybierzemy dla ciebie najodpowiedniejsze rozwiązanie. Korzystając z naszego wieloletniego doświadczenia masz szansę dokonania słusznego wyboru, który zaprocentuje w przyszłości.
Targi to nie rozstawienie stoiska i czekanie, aż klient sam do nas przyjdzie. Aby targi przyniosły oczekiwane rezultaty musimy odpowiednio zaplanować każdy dzień targów i przygotować program, którego będziemy się trzymali. Zastanów się, czy chcesz działać widowiskowo i przyciągnąć klienta ciekawymi atrakcjami, takimi jak np. pokazy, występy, degustacje, loterie fantowe, konkursy itp. czy może wolisz wyglądać bardziej rzeczowo i za bardzo się nie wyhylać. Pamiętaj, że targi to impreza, na której klienci chcą się dobrze bawić. Im więcej dostarczysz im ciekawych bodźców, tym większa szansa, że zapamiętają cię na dłużej. Ciekawe gadżety, które goście targów mogą zabrać ze sobą do domu, czy zorganizowany interesujący występ prezentujący w zabawny sposób twoje produkty może spowodować, że o twojej firmie będzie się mówiło jeszcze długo po zakończeniu targów. Pamiętaj, że na targach nie tylko stoiska targowe się liczą, ale i to (a może przede wszystkim) co się na nich znajduje i jak jest pokazane. Dlatego zawsze bierz pod uwagę przyciągające uwagę dodatki, gratisy dla klientów, efektowną oprawę produktów, stojaki na foldery, gabloty, ozdoby.
Obsługa stoiska nie może być przypadkowa. Wybierz profesjonalistów, którzy mają wystarczającą wiedzę, aby odpowiedzieć na nawet najbardziej wymagające pytania klientów. Postaw na osoby, które są lojalne, pełne pasji i zaangażowania – nie ma nic gorszego, niż znudzony sprzedawca nie potrafiący nawiązać kontaktu z klientem. Niech osoby, które wysyłasz na targi, będą kontaktowe, uśmiechnięte i otwarte. Dobry i miły kontakt z klientem to nieraz podstawa sukcesu, a odpowiednio przeszkolony sprzedawca może zdziałać cuda.
Przygotuj odpowiednio wcześniej materiały dla mediów i firmowe upominki. Skontaktuj się z biurem prasowym targów, zarezerwuj termin na swoją konferencję prasową, spotkaj się z dziennikarzami i zaproś ich do swojego stoiska. Utrzymuj dobre i przyjazne stosunki z dziennikarzami targowymi – pamiętaj, że każda wzmianka o twoim stoisku i firmie w mediach to nieoceniona reklama i promocja.
Zaplanuj listę gości, jakich chciałbyś zaprosić do swojego stoiska. Wyślij do nich odpowiednio wcześniej starannie wykonane zaproszenia, a kilka tygodni przed targami przypomnij się jeszcze i ustal dokładny termin spotkania. Pamiętaj, by dokładnie dokumentować wizyty znanych osób w twoim stoisku – rób zdjęcia, będziesz mógł je później wykorzystać na swojej stronie internetowej czy w innych działaniach promocyjnych. Fotografie, na których znane osoby odwiedzają nasze stoiska targowe, mogą być doskonałym materiałem do promocji, dlatego miej zawsze na targach aparat fotograficzny.